Joomla Template by Create Website

Warm welkom in koud Kodiak

Hoofdcategorie: Reisverslagen

We hebben een voorspoedige trip van Amsterdam naar Anchorage. Op Schiphol zijn we ruim twee uur bezig met het reshuffelen van onze bagage (enkele koffers overschrijden de limiet van 23 kilo) en de intensieve controles. Het is maar goed dat onze zorgzame buurman Hanno bereid was om ons zo vroeg te brengen, anders hadden we het niet gehaald. In Seattle moeten we overstappen en daar moeten we onze bagage persoonlijk de US binnen brengen. We kunnen zien dat de koffers zijn opengemaakt en de pakketten waar de cilinders in zitten zijn beplakt met tape, waarop INSPECTED staat. Tot onze opluchting is al onze ruimbagage meegekomen, drie grote koffers en een grote rugzak. Met onze handbagage bestaande uit twee rolkoffertjes en twee rugzakken weegt alles samen 130 kilo. Op de binnenlandse vluchten geeft men er de voorkeur aan om de rolkoffertjes ook in het ruim op te bergen, omdat de overhead lockers meestal niet al te groot zijn. Dus dat scheelt slepen. Als we in Anchorage aankomen ligt daar een dik pak sneeuw. Ik heb een hotel vlakbij het vliegveld geboekt en daarbij vooral geselecteerd op de prijs. Dat blijkt niet goed uit te pakken. We worden opgehaald met een oude rammelbus en als we het hotel binnenkomen, doodmoe na bijna 24 uur op pad te zijn, belanden we in een shabby lobby waar een penetrante etensgeur hangt. Eigenlijk willen we direct weer weg en gelukkig krijgen we daar een goed excuus voor aangereikt. Als we bijna zijn ingecheckt horen we naast ons aan de balie twee meisjes klagen dat ze de hele dag al geen water hebben op hun kamer. "Klopt, maar er wordt aan gewerkt", aldus de niet erg toeschietelijke baliemevrouw. Voor ons reden om de incheck direct ongedaan te maken. Aan de overkant van de straat staat het hotel waar we vorig jaar naar volle tevredenheid logeerden en als ze daar een kamer blijken te hebben en stromend water, is de deal gauw gesloten. Met hun bus wordt onze bagage bij de overbuurman weggehaald en even later hebben we de beschikking over een heerlijk warm bad.

Voorjaar in Anchorage, AK...

De volgende ochtend sneeuwt het flink en het is maar goed dat we pas ‘s middags naar Kodiak vliegen, want ’s ochtends worden diverse vluchten gecancelled. Het sneeuwen neemt af, om half 2 vertrekken we en om 15.00 uur zijn we in Kodiak. Daar worden we opgehaald door Rob, de buurman van onze vrienden Tom en Aldona. Die zijn een weekje naar Las Vegas en hebben hun huis en auto voor ons klaar gezet. Rob zet ons daar af, overhandigt ons de sleutels en we besluiten om eerst naar Madeleine te gaan. Zij ligt er tot onze opluchting heel goed bij. Van buiten niet al te smerig (een voordeel van veel regen) en van binnen kraakhelder (een voordeel van kou is het ontbreken van ongedierte en schimmel).

Warm Welkom van onze caretaker Andy

Onze caretaker Andy heeft op de kajuittafel een welkomstpakket voor ons neergezet: eigen gevangen gerookte zalm (de beroemde rode sockeye die smelt op de tong), drie potten zelfgemaakte jam, kaas, zelfgemaakte worst, boter, brood, crackers en twee flessen wijn. We zijn er beduusd van. Onze hete lucht kachels blijken het heel goed te doen en we besluiten om lekker aan boord te blijven. Het is kamperen, want we hebben geen stromend water, uitsluitend water in flessen en jerrycans. Het water in de haven is nog afgesloten omdat het ’s nachts nog stevig vriest. We kunnen ons toilet niet gebruiken, want als de afvoer bevriest en stuk gaat zijn we ver van huis, letterlijk en figuurlijk. Er is hier geen mogelijkheid om Madeleine te takelen en met een gat in de romp kom je niet ver. Maar met de auto van Aldona kunnen we water en een nieuwe gasfles halen en boodschappen doen, zodat we voorlopig selfsupporting zijn. De eerste twee dagen regent het aan één stuk door, op zondag 2 april is het zonnig, zodat we een wandeling gaan maken. De paden in het bos zijn echter nog ijzig en we hebben de ijzers-voor-onder-de-schoenen die Aldona ons had aangeboden niet meegenomen.Op maandag komt er een diepe depressie langs met veel wind. De barometer zakt als een speer met 12 punten. We gunnen ons een paar dagen rust om te herstellen van de jetlag en dan start Huib de werkzaamheden aan de hydrauliek. Buiten is het nul graden en gieren wind & regen, binnen zitten we lekker warm, of hoe was die slogan ook al weer ... Gute Nacht Freunde

Hits: 568

Je moet een account aanmaken om een reactie te schrijven.