Joomla Template by Create Website

Curaçao

Hoofdcategorie: Reisverslagen

Vrijdag 18 september

Op maandag 3 augustus hebben we eindelijk onze paspoorten terug van de Amerikaanse ambassade. We melden ons in Trinidad af bij immigratie en douane en zetten koers naar Curaçao. In verband met piraterij moet je minstens 50 mijl uit de Venezolaanse kust blijven en daarom zeilen we eerst naar het noorden, richting Grenada, en vervolgens naar het westen. We hebben mooie wind en schieten goed op. Donderdagavond varen we het Spaanse Water binnen, het grote binnenwater van Curaçao met diverse ankerplaatsen. Wij hebben gereserveerd in Seru Boca Marina, waar we Madeleine willen achterlaten als we enkele weken naar Nederland gaan. Het marinapersoneel is al vertrokken, wij gaan voor anker. Een prachtige plek met grote landhuizen aan de kust. Het waait hier stevig. De volgende dag krijgen we onze ligplaats in de marina toegewezen en met Samm, één van de marinamedewerkers gaan we naar Willemstad om in te klaren. Direct door naar het reisbureau om een nieuwe vlucht naar NL te boeken voor diezelfde avond. Onze spullen staan al dagen ingepakt aan boord, dus daar hebben we niet veel tijd meer voor nodig. Zaterdagmiddag 8 augustus zijn we thuis in Amsterdam, wat is vliegen toch onwerkelijk.

Vanuit ons appartement kunnen we het 5-jaarlijkse zeilevenement SAIL fantastisch zien. Met vrienden en familie hebben we een supergezellige dag bij de intocht van de tallships, die pal onder ons raam voorbij varen. Vijf dagen bruist het op het IJ, zoveel prachtige schepen zie je zelden bij elkaar. Het is een gezellige drukte, die heel goed geregeld wordt door de gemeente Amsterdam.

De weken vliegen om met SAIL, familiebezoek en een hoop klussen. We verkopen onze Landrover, een actie waar Huib dagen hartzeer van heeft. We schaffen nieuwe laptops aan die sneller zijn dan de slak die we in Suriname hebben gekocht. Huib laadt een grote hoeveelheid boeken in onze bagage en bepakt & bezakt worden we door buurvrouw Lieke op 1 september naar Schiphol gebracht.Handelskade, Willemstad, Curaçao

In Seru Boca Marina treffen we Madeleine in goede orde aan, zij het onder een dikke laag stof, zowel buiten als binnen, afkomstig van een nabij gelegen fosfaatmijn. Dat wordt weer een hele dag poetsen. In verband met familieomstandigheden ga ik een week naar Kansas City (komt mijn US visum toch eerder van pas dan ik gedacht had). Huib klust in de tussentijd aan boord en huurt een auto. We leggen contact met de vele zeilers die hier in het orkaanseizoen verblijven en ontmoeten zelfs ook weer oude bekenden: Inge en Pieter van de Baerne, met wie we in 2006 een toer over het Caribische eiland Dominica hebben gemaakt. Van Inge kreeg ik indertijd een recept om yoghurt te maken wat ik nog steeds gebruik. Curaçao heeft talloze prachtige stranden en op weg naar één daarvan, Porto Mari, komen we grote groepen rode Flamingo's tegen. Op het strand zien we de mooiste vogeltjes, onder andere de Oriole (wielewaal), de nationale vogel van Curaçao. Het strand ligt bezaaid met koraal en de vissen zwemmen tot aan het strand. Je hoeft niet ver in zee te gaan om mooi te kunnen snorkelen. Hier houden we het wel een tijdje uit.

Hits: 1872

Je moet een account aanmaken om een reactie te schrijven.